FACILITATING ASPECTS OF LEARNING IN MULTIFUNCTIONAL GROUPS OF INNOVATIVE PROJECTS
Palavras-chave:
Fatores que facilitam a aprendizagem grupal. Comportamento Grupal. Segurança Psicológica. Inovação. Geração de Conhecimento.Resumo
The main objective of this article is to present the main aspects that facilitate learning in organizations at the group level. We present and discuss the main theoretical postulates on this theme and some reflections on the theoretical tradition of the Group Processes. Methodologically, we opted for qualitative case study research, aiming to understand and interpret the phenomenon of group learning according to the perspective of the participants of the situation under investigation. The data triangulation was the strategy of data collection, which involved interviews, non-participant observation and documentary analysis. Relative to the results, the new Model follows a systemic and cyclical version of inputs, processes and outputs. The main contributions were the discovery of the role of Leader as a Catalyst Agent, the Convergence of Opinions of the group members, the Internal Information Cycle and the reaffirmation of the importance of Psychological Safety for group learning.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista FACES, editada pela Universidade FUMEC, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Fumec e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98).
A Revista de Administração FACES Journal é licenciada sob Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.