VALIDAÇÃO DE MODELO DE EXPERIÊNCIA DE COMPRA ON-LINE

Authors

  • Talita Muller Bueno Sales Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais Campus Ouro Branco
  • Juliane de Almeida Ribeiro Instituto Federal de Minas Gerais – IFMG Campus Ouro Branco
  • Francis Marcean Resende Barros Centro de Pós-Graduação e Pesquisas em Administração (CEPEAD) da UFMG

Abstract

Abstract: This study aimed to revalidate the hypothetical-conceptual model of online customer experience, proposed and validated by Rose, Clark, Samouel, & Hair (2012) in the United States and Europe and validated by Queiroz, Bergamo and Melo (2016) in Brazil .For this, a questionnaire was applied and an online structured questionnaire was applied to a sample of 292 consumers who made online purchases in the last two years. The data were analyzed using the techniques of Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) for the measurement model, as well as Structural Equation Modeling (SEM) for the hypothesis test. The results obtained were satisfactory. The Repurchase Intention presented 57.8% of the explained variance, being directly impacted by Satisfaction and Trust and indirectly by the Cognitive State of Experience and the Affective State of Experience.

Keywords: E-commerce; On-line Customer Experience; Exploratory Factor Analysis; Confirmatory Factor Analysis.

Author Biographies

Talita Muller Bueno Sales, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais Campus Ouro Branco

Talita Müller Bueno Sales: graduada em Administração pelo Instituto Federal Minas
Gerais, Campus Ouro Branco. Possui experiência nas áreas de Administração de
Empresas, Compras e Comercial. Atualmente trabalha no setor de Contratos na área
Hospitalar. Tem interesse de pesquisa nas linhas de Comportamento do Consumidor.

Juliane de Almeida Ribeiro, Instituto Federal de Minas Gerais – IFMG Campus Ouro Branco

Juliane de Almeida Ribeiro: graduada em Administração pela Universidade Federal de
Minas Gerais. Possui mestrado e doutorado em Administração pelo Centro de Pós-
Graduação e Pesquisas em Administração (CEPEAD) da UFMG. Desde 2010, é
professora do Instituto Federal Minas Gerais, no Campus Ouro Branco. Leciona as
disciplinas de Administração Mercadológica II, Métodos Qualitativos e Quantitativos de
Pesquisa, Trabalho de Conclusão de Curso e Tópicos Especiais em Administração no
curso Bacharelado em Administração, o qual atualmente coordena.

Francis Marcean Resende Barros, Centro de Pós-Graduação e Pesquisas em Administração (CEPEAD) da UFMG

Francis Marcean Resende Barros: graduado em Administração pelo Instituto Federal
Minas Gerais, Campus Ouro Branco. Mestre em Administração pelo Centro de Pós-
Graduação e Pesquisas em Administração (CEPEAD) da UFMG.

Published

04/05/22