RESEARCH PROFESSOR IN BUSINESS

STRESS, IMPOSTERISM AND COPING STRATEGY

Authors

Abstract

The article aimed to investigate the relationship between Academic Stress, the Imposter Phenomenon and Coping strategies in the context of stricto sensu postgraduate studies in the business area. Quantitative research was carried out, obtaining a sample of 535 students and teachers. Descriptive statistics, factor analysis and Pearson correlation were adopted. It was noticed that the main source of stress is work overload; and the feelings that stand out the most are doubts about the ability to succeed, fear of failure, underestimation of one's own abilities and overestimation of the abilities of colleagues. A low relationship was found between academic stress and the imposter phenomenon. Furthermore, isolation strategies were found to be the most expressive relationships, considered to be a negative coping strategy.

Author Biographies

Rafaela de Almeida Araújo, Universidade Federal do Ceará/Programa de Pós-graduação em Administração e Controladoria

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Administração e Controladoria da Universidade Federal do Ceará.

Tereza Cristina Batista de Lima, Universidade Federal do Ceará/Programa de Pós-graduação em Administração e Controladoria

Professora no Programa de Pós-graduação em Administração e Controladoria da Universidade Federal do Ceará. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará.

Luis Eduardo Brandão Paiva, UNINOVE/Programa de Pós-graduação em Administração

Pós-Doutorando em Administração no Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Nove de Julho (UNINOVE) e Pesquisador Visitante na Universidade de Sevilha (Espanha). Doutor em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará.

Published

22/02/24