INTELIGÊNCIA CULTURAL NAS OPERAÇÕES INTERNACIONAIS

ESTRATÉGIAS ADOTADAS PELAS CÂMARAS DE COMÉRCIO PARA SUPORTE À INTERNACIONALIZAÇÃO

Authors

Keywords:

Inteligência Cultural, Internacionalização, Risco Cultural, Estratégias

Abstract

In a world filled with cultural diversity, the operation of companies across national borders is being increasingly characterized by the interface with Cultural Intelligence. In this regard and in the interests of contributing to advancing the field’s understanding, this article aims to analyze a group of bilateral chambers in Belo Horizonte, state of Minas Gerais, as intermediary organizations in the internationalization process of several companies and their understanding of the relevance of cultural risk in international operations including the way companies face this challenge. This is a descriptive qualitative research approach based on interviews. It emphasizes the correlation between cultural awareness and international success as well as the need to acknowledge global business landscape and language barriers. Some examples like the partnership in Mozambique stress the importance of tolerance and respect in transnational commercial relations. This work provides a future research agenda, including geographic expansion and quantitative methods. It contributes to the academic field and to organizations that intend to work or strengthen their operations abroad, reasserting the relevance of intercultural skills to maintain contemporary relationships.

Author Biographies

Arthur Latini De Bellis, Centro Universitário UniBH

Graduação em Relações Internacionais pelo Centro Universitário de Belo Horizonte(2023). Atualmente é Coordenador de Novos Negócios da Câmara Internacional de Negócios do Brasil.

Felipe Gouvêa Pena, Centro Universitário UNA

Doutor em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2020-2024). Mestre em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2017). Especialista em Gestão de Pessoas pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2016). Bacharel em Administração pelo Centro Universitário Newton Paiva (2014). Coordenador dos cursos de Administração, Ciências Contábeis, Ciências Econômicas, Relações Internacionais e Direito do Centro Universitário UNA (2023-atual). Professor do Centro Universitário de Belo Horizonte (2018-atual), do Centro Universitário UNA (2020-atual) e da HSM University (2021-atual). Editor-chefe da Revista REUNA (2024-atual).

References

Abdala, V. D., & Barakat, L. L. (2012). O gestor global: um profissional dotado de global mindset. Dom (Fundação Dom Cabral), 19, 9–19.

Ayadi-Frikha, M. (2015). Determinantes internos da dinâmica do comportamento de internacionalização de jovens empresas. Journal of Behavioral Economics, Finance, Entrepreneurship, Accounting and Transport, 3(1), 32–38.

Barakat, L. L., Lorenz, M. P., Ramsey, J. D., & Cretoiu, S. L. (2016). Global Managers: an analysis of the impact of cultural intelligence on job satisfaction and performance. International Journal of Emerging Markets, 10(4), 781–800.

Bittencourt, G. M., Mattos, L. B., & Borini, F. M. (2017). Perfil do investimento direto externo das multinacionais estrangeiras no Brasil: aspectos transnacionais, setoriais e da firma. Economia Aplicada, 21 (4), 681–708.

Castaño, M. S., Méndez, M. T., & Galindo, M. Á (2016). Innovation, internationalization and business-growth expectations among entrepreneurs in the services sector. Journal of Business Research, 69(4), 1690–1695.

Castro, M, Silva, A. J. H., & Favoreto, J. R. (2007). Produtos, mercados e resultados organizacionais: reflexões acerca dos impactos do processo de internacionalização sobre o conteúdo estratégico. Revista Ciências Administrativas, 13(2), 259–269.

Camilo, S. P. O., & Ughini, V. B. (2017). Programas de fusões & aquisições (F&As): análise dos fatores críticos no gerenciamento da integração. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, 1–20.

Contractor, F. J., Kumar, V., & Kundu, S. K. (2007). Nature of the relationship between international expansion and performance: the case of emerging market firms. Journal of World Business, 42(4), 401–417.

Costa, L. P. S., & Figueira, A. C. R. (2017). Risco político e internacionalização de empresas: uma revisão bibliográfica. Cadernos EBAPE.BR, 15(1), 63–87.

Dawes, S., & Bauman, Z. (2011). The role of the intellectual in liquid modernity: an interview with Zygmunt Bauman. Theory, Culture & Society, 28(3), 130–148.

Ferreira, M. P., Serra, F. A. R., & Pinto, C. S. F. (2014). Cultura e Hofstede (1980) na investigação em negócios internacionais: um estudo bibliométrico em periódicos internacionais de administração. REGE, 21(3), 379–399.

Freitas, M. E. (2008). O imperativo intercultural na vida e na gestão contemporânea. Organizações & Sociedade, 15(45), 79–88.

Fundação Dom Cabral (2023). Trajetórias FDC de Internacionalização das Empresas Brasileiras. Nova Lima: Fundação Dom Cabral.

Guimarães, S. K., & Azambuja, L. R. (2018). Internacionalização de micro, pequenas e médias empresas inovadoras no Brasil: desafios do novo paradigma de desenvolvimento. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 33(97), 1–20.

Hofstede, G. (1991). Culture´s consequences: international differences in work-related values. London: McGraw-Hill.

Jyoti, J., & Kour, S. (2017). Factors affecting cultural intelligence and its impact on job performance: role of cross-cultural adjustment, experience and perceived social support. Personnel Review, 46(4), 1–54.

Livermore, D. A. (2012). Inteligência cultural. Rio de Janeiro: BestSeller.

Ortiz-Rojo, R., & Vilela, B. A (2022). Nível de internacionalização de empresas: uma proposta de modelo conceitual de classificação. Revista de Negócios, 27(2), 22–49.

Roecker, R., & Floriani, D. E. (2022). Inteligência cultural, experiência internacional e internacionalização precoce: um ensaio sobre a conexão dos construtos. Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão, 20(9), 112–124.

Salerno, F. F., Zen, A. C., & Bittencourt, B. A. (2021). Internacionalização de empresas brasileiras de serviços: um estudo de múltiplos casos. Brazilian Journal of Management & Innovation, 9(1), 93–115.

Sousa, C., Gonçalves, G., Reis, M., & Santos, J. V. (2015). Evidências Métricas da Adaptação da Escala de Inteligência Cultural numa amostra portuguesa. Psicologia, Reflexão e Crítica, 28(2), 232–241.

Sorge, A. (1983). Review: Culture’s Consequences: International Differences in Work-Related Values by Geert Hofstede. Administrative Science Quarterly, [s.l.].

Srivastava, S., Singh, S., & Dhir, S. (2020). Culture and International business research: a review and research. International Business Review, 29(4), 101709.

Stahl, G. K., & Tung, R. L. (2015). Towards a more balanced treatment of culture in international business studies: the need for positive cross-cultural scholarship. Journal of International Business Studies, 46(4), 391–414.

Yoder, S., Visich, J. K., & Rustambekov, E. (2015). Lessons learned from international expansion failures and successes. Business Horizons, 58(1), 113–123.

Zahra, S., Hayton, J., Marcel, J., & O'Neill, H. (2001). Fostering entrepreneurship during international expansion: managing key challenges. European Management Journal, 19(4), 359–369.

Published

26/04/24