ENTREPRENEURIAL PROFILE OF ARCHITECTURE AND URBANISM PROFESSIONALS
DIFFERENT DIMENSIONS PRESENT IN THE FORMATION
Keywords:
Entrepreneurship, Urban architect, Self-sufficiency, Planning, FormationAbstract
This study aims to analyze the entrepreneurial profile of architecture and urbanism professionals based on the dimensions proposed by Schmidt and Bohnenberg (2009). It is a quantitative study that used the Structural Equation Modeling (SEM) technique. Data was collected through an electronic questionnaire, resulting in 175 responses from professionals registered with the Council of Architecture and Urbanism. The collected data were analyzed using the Partial Least Squares Method (PLSM) with the software SmartPLS v. 3.0. The results indicate a hierarchical order among the dimensions that comprise the entrepreneurial profile of the surveyed professionals, namely: self-sufficiency, planning, sociability, innovation, leadership, and risk. These findings suggest that such professionals have a profile primarily focused on market perception (self-sufficiency), which obtained the greatest weight in the formation of the profile, and planning, which had the second-highest weight. As a contribution, this study provides important clues about the formation of the entrepreneurial profile of professionals trained in architecture and urbanism.
References
Agustian, K., Hejazziey, D., Zen, A., Sekarini, R. A., & Wiwin, W. (2023). Comparative Analysis of Ethical and Legal Principles in the Islamic Business Management Model. Journal of Contemporary Administration and Management (ADMAN), 1(2), 101–107. https://doi.org/10.61100/adman.v1i2.52
Baruah, B. & Ward, A. (2015). Metamorphosis of intrapreneurship as an effective organizational strategy. International Entrepreneurship and Management Journal. 11(4), 811–822.
Bernardes, M. E. B. (2005). Empreendedores visionários x proprietários dirigentes de pequenas empresas: histórias de pequenas empresas de sucesso sem visão. In: Encontro de Estudos sobre Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas. Curitiba, PR, Brazil, 4.
Bygrave, W. D. (2004). The entrepreneurial process. In W. D. Bygrave & A. Zacharakis (Eds.).
Chen, M. H.; Chang, Y. Y. & Chang, Y. C. (2015). Entrepreneurial orientation, social networks, and creative performance: Middle managers as corporate entrepreneurs. Creativity and Innovation Management, 24(3), 493–507.
Cher, R. (2008). Empreendedorismo na veia: um aprendizado constante. Rio de Janeiro: Elsevier; SEBRAE.
Creswell, J. W. (2007). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2ed. Artmed, Porto Alegre.
Cruz, E. C. O. da. (2018). Perfil empreendedor dos alunos do curso de ciências contábeis da universidade federal do rio grande do Norte: um estudo comparativo entre ingressantes e concluintes. In: Monografia (Graduação em Ciências Contábeis) Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Departamento de Ciências Contábeis. Natal, RN.
Dancey, C. & Reidy, J. (2006). Estatística Sem Matemática para Psicologia: Usando SPSS para Windows. Porto Alegre, Artmed.
Degen, R. G. (1989). O empreendedor. São Paulo: McGraw-Hill.
Dew, N. & Sarasvathy, S. D. (2007). Innovations, stakeholders & entrepreneurship. Journal of Business Ethics. 74(3), 267–283.
Drucker, P. F. (1986). Inovação e espírito empreendedor: prática e princípios. São Paulo: Pioneira.
Farah, O. E., Cavalcanti, M. & Marcondes, L. P. (2008). Empreendedorismo estratégico: criação e gestão de pequenas empresas. São Paulo: Cengage Learning.
Ferreira, M. P. V., Pinto, C.F. & Miranda, R.M. (2015). Três décadas de pesquisa em empreendedorismo: uma revisão dos principais periódicos internacionais de empreendedorismo. READ. Rev. eletrôn. adm. 21(2), 406-436.
Ferreira, M. A., Colares, A. C. V., Rocha, P. M. & Carvalho Junior, L. E. (2013). O Ensino de Empreendedorismo nos Cursos de Graduação em Ciências Contábeis. Revista Catarinense da Ciência Contábil. 12(35), 63-78.
Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research. 18(1), 39-50. doi: 10.2307 / 3151312
Gimenez, F. A. P., Inácio, E., Jr., & Sunsin, L. A. S. B. (2001). Uma Investigação Sobre a Tendência do Comportamento Empreendedor. In SOUZA, E. C. L. (Org.), Empreendedorismo - Competência essencial para pequenas e médias empresas (pp. 9-24). Brasília: ANPROTEC.
Hair, J., Hult, T., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2014). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
Hisrich, R. D., Peters; M. P. & Shepherd, D. A. (2014). Empreendedorismo. (9a ed.). Porto Alegre: AMGH.
Hofer, C. W. & Schendel, D. (1978). Strategy formulation: Analytical concepts. St. Paul: West Pub. Co.
Howard, M. C., & Boudreaux, M. (2024). A Systematic Literature Review and Meta-Analysis of Entrepreneurial Personality. Entrepreneurship Research Journal, 14(1), 283–312. https://doi.org/10.1515/erj-2021-0322
Jung, A. & Peña, I. (2004). Factores asociados al fracaso de nuevas empresas. In: III Conferencia Internacional de Investigadores en Emprendedurismo de América Latina, Rio de Janeiro, 56-68.
Kumar, S. & Ali, J. (2010). Indian agri-seed industry: understanding the entrepreneurial process. Journal of Small Business and Enterprise Development. 17(3).
Kuratko, D. F. (2005). The emergence of entrepreneurship education: development, trends, and challenges. Entrepreneurship Theory and Practic. 29(5), 577–598.
Lemes, A. B., Jr. & Pisa, B. J. (2010). Administrando micro e pequenas empresas. Rio de Janeiro: Elsevier.
Lopes, G. S., Jr., & Souza, E. C. L. (2005). Atitude empreendedora em proprietários-gerentes de pequenas empresas. Construção de um instrumento de medida. Revista Eletrônica de Administração. 11(6), 1-21.
McClelland, D. C. (1961). The achieving society. New York: The Free Press.
Meneghatti, M. R. & Piacentini, R. V. (2021). A formação de competências empreendedoras aos profissionais de Arquitetura. Perspectivas Em Gestão &Amp; Conhecimento, 11(3), 177–195.
Mendes, J. (2009). Manual do empreendedor. São Paulo. Atlas.
Nunnally, J. C. & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. New York: MGraw-Hill.
Pennetta, S., Anglani, F., & Mathews, S. (2024). Navigating through entrepreneurial skills, competencies and capabilities: a systematic literature review and the development of the entrepreneurial ability model. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 16(4), 1144–1182. https://doi.org/10.1108/JEEE-09-2022-0257
Piacentini, R. V. & Meneghatti, M. R. (2020). O ensino de empreendedorismo na graduação de arquitetura e urbanismo no Brazil. In: VI Congresso Brazileiro de Gestão de Negócios, Cascavel: COBRAGEN, 2020.
Pittaway, L. & Cope, J. (2007). Entrepreneurship education: A systematic review of the evidence. International Small Business Journal, 25(5), 479–510.
Renko, M. Entrepreneurial leadership. In: ANTONAKIS, J.; DAY, D. (eds.) (2018). The nature of leadership. Thousand Oaks: SAGE Publications, 381-407.
Rocha, E. L. C. & Bacchi, G. A. (2010). Ensino de Empreendedorismo nos Cursos de Graduação em Administração na Cidade de Fortaleza: Um Estudo Comparativo dos Conteúdos e Instrumentos Pedagógicos. In: EnAnpad, XXXIV. Rio de Janeiro: Anpad, 2010.
Rocha, V., Carneiro, A. & Amorim Varum, C. (2015). Serial entrepreneurship, learning by doing and self-selection. International Journal of Industrial Organization, 40(1), 91-106.
Salim, C. S. & Silva, N. C. (2010). Introdução ao empreendedorismo: despertando a atitude empreendedora. Rio de Janeiro: Elsevier.
Santos, E. M., Cazarini, E. W., Neto, J. D. de O. & Oliveira, S. R. M. (2008). Fatores de sucesso e insucesso do pequeno empreendedor: um olhar sobre seus tipos de personalidade e estilos de aprendizagem.
Santos, S. A., Dantas, A. B., Santos, P. C. F. & Silva, M. A. (2008). Propensão empreendedora em alunos de administração da UFAL: uma análise comparativa com estudantes das modalidades presencial e a distância. In: congresso latino americano y del caribe sobre el espíritu empresarial 23., 2008, Florianópolis: ICESI/UFSC.
Sarasvathy, S. D. (2024). Lean Hypotheses and Effectual Commitments: An Integrative Framework Delineating the Methods of Science and Entrepreneurship. Journal of Management, 50(8), 3035–3063. https://doi.org/10.1177/01492063241236445
Sarasvathy, S. D. & Venkataraman, S. (2011). Entrepreneurship as Method: Open Questions for an Entrepreneurial Future. Entrepreneurship: Theory and Practice, 35(1), 113–135.
Schmidt, S. & Bohnenberger, M. C. (2009). Perfil empreendedor e desempenho organizacional. Revista de Administração Contemporânea, 13(3), 450-467.
Schumpeter, J. (1959). “Managers and entrepreneurs: a useffull distinction”. Administrative Science Quaterly, 42(1), 429.
Schumpeter, J. A. (1984). Teoria do desenvolvimento econômico. São Paulo: Fundo de Cultura.
SEBRAE. Educação empreendedora no ensino superior. in: https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/sebraeaz/educacao-empreendedora-no-ensino-superior,46811406bad46410VgnVCM1000003b74010aRCRD. Accessed on: January 29, 2020.
Serpente, G., Bolzani, D., & Grimaldi, R. (2025). Entrepreneurial support organizations as providers of entrepreneurial education and training. Journal of Technology Transfer. https://doi.org/10.1007/s10961-024-10177-4
Shane, S. (2003). A general theory os entrepreneurship: The individual-opportunty nexus. Cheltenham: Edward Elgar.
Shane, S. & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. The Academy of Management Review, 25(1), 1-217.
Sousa, J. R. De, Oliveira, F. M., Júnior, F. G. de P., & Dias, G. P. (2023). Influence of participation in a junior enterprise on the entrepreneurship behavior of administration students. Revista de Administração FACES Journal, 23(1), 91–111.
Souza, E. C. L., Souza, C. C., Assis, S. A. G. & Zerbini, T. (2004). Métodos e técnicas de ensino e recursos didáticos para o ensino do empreendedorismo em IES Brazileiras. In: Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração.
Stevenson, R., Burnell, D., & Fisher, G. (2024). The Minimum Viable Product (MVP): Theory and Practice. Journal of Management, 50(8), 3202–3231. https://doi.org/10.1177/01492063241227154
Tabachnick, B. & Fidell, L. (2001). Using multivariate statistics (4a ed.). Boston: Allyn and Bacon.
Tachizawa, T. & Faria, M. S. (2004). Criação de novos negócios: gestão de micro e pequenas empresas. (2a ed.). Rio de Janeiro: Editora FGV.
Tibo, G. L. De A. & Safe, S. M. De S. (2005). Planejamento sustentável: o arquiteto no papel de planejador. In: XI Encontro Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Planejamento Urbano e Regional.
Vandor, P. & Franke, N. (2016). See Paris and... found a business? The impact of cross-cultural experience on opportunity recognition capabilities. Journal of Business Venturing, 31(4), 388–407.
Vergara, S. C. (2009). Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 10. ed. São Paulo: Atlas.
Vesper, K. H., & Gartner, W.B. (1987). Measuring progress in entrepreneurship education. Journal of Business Venturing, 12 (5), 403-21.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Administração FACES Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista FACES, editada pela Universidade FUMEC, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Fumec e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98).
A Revista de Administração FACES Journal é licenciada sob Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.