COMPETÊNCIAS DIGITAIS E AMBIDESTRIA ORGANIZACIONAL

UMA REVISÃO SISTEMÁTICA E AS REFLEXÕES SOBRE O FUTURO DAS ORGANIZAÇÕES

Authors

Keywords:

ambidestria organizacional, competências digitais, inovação

Abstract

This article carries out a systematic review of the relationship between digital competencies and organizational ambidexterity, addressing how these dimensions can influence the future of organizations. Digital competencies, essential for the effective use of technologies, are increasingly being seen as a key factor in promoting an adaptive organizational culture. Organizational ambidexterity, characterized by the ability to balance the exploitation of new opportunities with the efficient exploitation of resources, becomes critical in a scenario of accelerated digital transformation. Based on an analysis of existing literature, the study reflects on the importance of the continuous development of digital skills as a catalyst for innovation and organizational efficiency. It concludes that the synergy between digital competencies and organizational ambidexterity will be decisive for the agility, resilience and future competitiveness of organizations as they face the challenges of a constantly evolving business environment.  

Author Biographies

Rommel Gabriel Gonçalves Ramos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutor e Mestre em Tecnologias da Inteligência e Design Digital pela PUC/SP. Pós-graduado em Melhoria de Processo de Software (MPS) pela UFLA/MG e Graduado em Administração de Sistemas de Informação. Atua há mais de 30 anos em Engenharia de Software e Gestão de Projetos de TI. Atualmente como Agile Master da Caixa Econômica Federal na Transformação Digital - TEIA, Gerente de Projetos de TI na RM Consultoria e Projetos, Professor da Pós-Graduação na PUC/MG e Professor/Tutor dos Cursos de Pós-Graduação na UNYLEYA (EAD) CETEC.

Renato, Universidade FUMEC (FUMEC)

Doutorando em Administração na Universidade FUMEC com pesquisa na área de inteligência artificial e gestão em saúde. Mestre em Gestão de Serviços de Saúde pela Universidade Federal de Minas Gerais (2020), especialista em Gestão de Pessoas e Negócios pela Faculdade Conquer (2025), especialista em Gestão Avançada em Compliance e Governança Corporativa pela PUC Minas (2025), especialista em Redes de Atenção à Saúde pela Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca, Fundação Osvaldo Cruz (2018), em Gestão de Projetos pelo Centro Universitário UNA (2015), e Gestão de Pessoas pela PUC Minas (2014). Graduado em Gestão de Serviços de Saúde pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013). Experiência docente em curso técnico, graduação e pós-graduação (UFMG, Fundação Dom Cabral, PUC Minas, Santa Casa de Belo Horizonte e Fundação Pedro Leopoldo).

References

ALIZADEH, Y.; JETTER, A. J. Pathways for Balancing Exploration and Exploitation in Innovations: A Review and Expansion of Ambidexterity Theory. International Journal of Innovation and Technology Management, v. 16, n. 05, 2019.

BNCC. Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação no contexto escolar: possibilidades. Disponível em:

http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/cadernodepraticas/aprofundamentos/193-tecnologias-digitais-da-informacao-e-comunicacaonocontexto-escolar-possibilidades acesso em 11/06/2023.

BOHASHKO, I., & Bohashko, O. (2023). Development of organisational competencies during transition and adaptation to industry 4.0. In Environment. Technology. Resources. (Vol. 3, pp.

-38). Rezekne Academy of Technologies.

BUSULWA, R., & Pickering, M. (2022). Digital transformation and hospitality management competencies: Toward an integrative framework. International Journal of Hospitality Management, 102, 103132.

CHEN, A., Li, L., & Shahid, W. (2023). Digital transformation as the driving force for sustainable business performance: A moderated mediation model of market-driven business model innovation and digital leadership capabilities. Heliyon, 10, e29509.

CHATTERJEE, S., & Chaudhuri, R. (2023). Impacts of Industry 5.0 in Supply Chain Flow in Post COVID-19 Era: Moderating Role of Senior Leadership Support. Information Systems Frontiers, 1-17.

DUFLOTH, Simone Cristina et. al. Competências digitais no campo de públicas: a formação de gestores públicos do século XXI. Nau Social, 2020 ENAP. Competências

Digitais para os Profissionais do Futuro.” Desenvolva suas competências e torne-se um profissional do Futuro para a Era Digital”. Disponível em: https://suap.enap.gov.br/vitrine/curso/2206/ acesso em 07 de Agosto de 2023.

GABRIEL, R..G.G; COUTO Gatti, Daniel; PORTOMEO Cançado Lemos, Estefânia; APARECIDA, dos Santos Junqueira Oliveira, Talita; MARIA, Rodrigues Garcia, Luana. Contribuições da transformação digital: estudo e proposta da aplicação para negócios digitais. Revista Sociedade Científica, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 298–346, 2024.

DOI: 10.61411/rsc202420917. Disponível em: https://journal.scientificsociety.net/index.php/sobre/article/view/209 Acesso em: 26 jul. 2024.

KITCHENHAM, B. Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, Keele

University, v. 33, n. 2004, p. 1-26, 2004.

MARCH, J. G. Exploration and Exploitation in Organizational Learning. Organization Science, v. 2, n. 1, p. 71-87, 1991

POPADIUK, S. Exploração, explotação e ambidestria: inovação para a geração de valor. São Paulo: Mackenzie, 2015.

RAISCH, S.; BIRKINSHAW, J. Organizational Ambidexterity: Antecedents, Outcomes, and Moderators. Journal of Management, v. 34, n. 3, p. 375-409, 2008. https://doi.org/10.1177/0149206308316058

RAMOS, R. G. G., OLIBEIRA, A. A., de Souza, A. F., GATTI, D. C., LEMOS, E. P. C., da Silva, H. M., & dos Santos, E. Q. (2024). Data analysis as a digital competence for information technology professionals: implementation and use of business intelligence. OBSERVATÓRIO

DE LA ECONOMÍA LATINOAMERICANA, 22(2), e3146. Disponível em: https://doi.org/10.55905/oelv22n2-051 Acesso em 26 Julho 2024.

RAMOS, R. G. G., HESSEL, A. M. D. G., LEMOS, E. P. C., & PEREIRA, J. V. da S. (2024). Gestão ágil de projetos na tecnologia da informação: o papel das competências digitais. Caderno Pedagógico, 21(3), e2953. Disponível em: https://doi.org/10.54033/cadpedv21n3-018 Acesso em 26 Julho 2024.

RAMOS, R. G. G., & HESSEL, A. M. D. G. (2024). Desenvolvimento de competências digitais e o papel dos profissionais de tecnologia de informação. Caderno Pedagógico, 21(2), e2877. Disponível em. https://doi.org/10.54033/cadpedv21n2-114 Acesso em 26 de Julho 2024.

RAZZAK, M. R., Al-Riyami, S., & Palalic, R. (2022). Organizational Meta Capabilities in the Digital Transformation Era. Foresight and STI Governance, 16(4), 24-31.

SARTORI, P.; GARRIDO, I. Organizational Ambidexterity and Innovation: propositions for the advancement of theory and practice. Brazilian Business Review, v. 2, n. 2, p. 215-235, 2023. https://doi.org/10.15728/bbr.2023.20.2.6.en

SCHRADER, P., Hoeborn, G., Gross, E., & Bauernhansl, T. (2023). Systematic literature review on modes of organizational ambidexterity - Digital and sustainable organizations. WT Werkstattstechnik, 113(11-12), 518-524.

TRIEU, H. D. X., Nguyen, P. V., Vrontis, D., & Ahmed, Z. (2023). Organisational resilience, ambidexterity and performance: the roles of information technology competencies, digital transformation policies and paradoxical leadership. International Journal of Organizational Analysis, 32(7), 1302-1321.

VAN, Alexandre J.A.M Deursen, VAN, Jan A.G.M. Dijk. Digital Skills: Unlocking the Information Society. Digital Education and Learning.2014

VAN de Wetering, R. (2022). The role of enterprise architecture-driven dynamic capabilities and operational digital ambidexterity in driving business value under the COVID-19 shock. Heliyon, 8, e11484.

Published

09/04/25