INTEGRAÇÃO ENTRE A EDUCAÇÃO BÁSICA E A INDÚSTRIA

REFLEXÕES E RESULTADOS DA EXTENSÃO UNIVERSÍTÁRIA NA EDUCAÇÃO INDUSTRIAL

Authors

  • Gabriel Panisson dos Santos ATITUS Educação
  • João Pedro Fraga Júnior ATITUS Educação
  • Márcio Rodrigues ATITUS Educação
  • Rodrigo de Almeida Silva ATITUS Educação
  • Richard Thomas Lermen ATITUS Educação

Keywords:

Extensão Universitária, Educação industrial, Carreira industrial, Desenvolvimento profissional, Indústria 4.0

Abstract

The outreach project called “Industrial Awakening” aimed to bring high school graduates closer to industries in the electromechanical and metalworking sector in the city of Passo Fundo/RS. The industrial sector has suffered significantly from the shortage of qualified labor, evidenced by the large number of job openings that are difficult to fill in the region. In addition, there is a mistaken perception regarding the industrial environment, believing that it does not offer good opportunities for personal and professional growth, and that it is an environment that impedes the exercise of creativity or innovation. To mitigate this problem, training seminars in Soft and Hard Skills were held, as well as visits to partner industries, in order to learn about the production process and activities of the various sectors, thus awakening interest in a career in the area of ​​production and transformation of materials. Finally, the outreach project created a connection between industries, academia and schools, providing significant development in the public speaking, metrology and emotional intelligence skills of the students involved. Furthermore, it was observed that some participants identified with the sector, expressing interest in qualification and future professional activity.

Author Biographies

Gabriel Panisson dos Santos, ATITUS Educação

Graduando em Engenharia Mecânica, Escola Politécnica, ATITUS Educação, Passo Fundo, RS, Brasil.

João Pedro Fraga Júnior, ATITUS Educação

Graduando em Engenharia Elétrica, Escola Politécnica, ATITUS Educação, Passo Fundo, RS, Brasil.

Márcio Rodrigues, ATITUS Educação

Graduando em Engenharia Civil e Matemática, aluno do PPGARC, Escola Politécnica, ATITUS Educação, Passo Fundo, RS, Brasil.

Rodrigo de Almeida Silva, ATITUS Educação

Professor e Pesquisador do PPGARC, Escola Politécnica, ATITUS Educação, Passo Fundo, RS, Brasil.

Richard Thomas Lermen, ATITUS Educação

Professor e Pesquisador do PPGARC, Escola Politécnica, ATITUS Educação, Passo Fundo, RS, Brasil.

References

AGRONEGÓCIO, ASSOCIAÇÃO COMERCIAL, INDUSTRIAL, DE SERVIÇOS E. Passo Fundo. 2024. Disponível em: <https://www.acisa.org.br/passo-fundo/>.

SEBRAE. Estudo Setorial da Indústria Catarinense. 2012. Disponível em: < https://bibliotecas.sebrae.com.br/chronus/ARQUIVOS_CHRONUS/bds/bds.nsf/6bbce44751906c5fd7afc1e74a9a2bd1/$File/5743.pdf>

ECONOMIA - TURISMO. Prefeitura de Passo Fundo. 2024. Disponível em:< https://www.pmpf.rs.gov.br/turismo/economia/>

CAGED. Painel de informações do Novo CAGED. 2024. Disponível em: < https://www.gov.br/trabalho-e-emprego/pt-br/assuntos/estatisticas-trabalho/novo-caged/novo-caged-2024/fevereiro>

VENDRUSCOLO, FÁBIO. Desenvolvimento econômico e mão de obra: o que será das empresas no curto, médio e longo prazo?. GZH Passo Fundo. 2023. Disponível em: <https://gauchazh.clicrbs.com.br/passo-fundo/noticia/2023/10/desenvolvimento-economico-e-mao-de-obra-o-que-sera-das-empresas-no-curto-medio-e-longo-prazo-cloa43oj9001i017aet0z67qm.html>

BARROS, ANTÓNIO ANDRE CHIVANGA et al. CONECTE: projeto piloto de integração da engenharia com o ensino médio. Revista Dynamis. FURB, Blumenau, v.12, n. 2, p.18-28, edição especial. 2012. Disponível em: <https://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/dynamis/article/view/3424/2131>

CIDADÃ, ATLÂNTICO – INSTITUTO DE AÇÃO. Indústria sofre com a falta de mão de obra qualificada. 2022. Disponível em: <https://atlantico.org.br/falta-de-mao-de-obra-qualificada/>

MANPOWERGROUP. Pesquisa de escassez de talentos 2023. 2023. Disponível em: < https://blog.manpowergroup.com.br/pesquisa-escassez-de-talentos-2023>

SENAI. A importância das soft skills para o mercado de trabalho. NOTÍCIAS SENAI DO PARANÁ. 2022. Disponível em: < https://www.senaipr.org.br/noticias-da-industria/a-importancia-das-soft-skills-para-o-mercado-de-trabalho-2-34126-466830.shtml>

IBGE. Síntese de indicadores sociais. 2022. Disponível em: <https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/38542-um-em-cada-cinco-brasileiros-com-15-a-29-anos-nao-estudava-e-nem-estava-ocupado-em-2022>

GOV, AGÊNCIA. Ensino médio tem maior taxa de evasão da educação básica. 2024. Disponível em: <https://agenciagov.ebc.com.br/noticias/202402/ensino-medio-tem-maior-taxa-de-evasao-da-educacao-basica>

PURCENOA, ALUIR et al. Formando um perfil profissional para uma carreira de sucesso na indústria. Química Nova, v. 39, n. 4, p. 507–512, 2016. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/qn/a/xSd7Kp9FwB6TydnFBpDL4jF/?format=pdf&lang=pt>

BAZZO, M. G.; CASTRO, C. O. PROJETO ENEM PARA TODOS: Extensão universitária para o estímulo de jovens ao ensino superior. 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/extensaoesociedade/article/view/14761/14971>

Published

09/04/25