INTEGRAÇÃO ENTRE PESQUISA, EXTENSÃO E ENSINO EM UMA INSTITUIÇÃO DE EDUCAÇÃO SUPERIOR

Authors

Keywords:

Design Science Research, Interdisciplinaridade, Transdisciplinary Environments of Learning

Abstract

This study presents the results obtained between 2019 and the first half of 2024 through applying and adapting the Design Science Research (DSR) methodology to integrate research, outreach, and teaching. The theoretical framework discusses the relevance of interdisciplinarity in the social sciences, providing a review of the concepts of discipline and interdisciplinarity. The applied methodology, DSR, explores the research problem and contribution from both theoretical and practical perspectives, also delivering an artifact (concept, theory, system, product, process, model, prototype, mock-up, or any human invention) as a satisfactory solution to the identified problem. The article highlights the integration between teaching and outreach disciplines and proposes a methodology for literature review with the conscious use of artificial intelligence. The results indicate strengthening a culture of research and innovation that enriches the academic curriculum, fosters critical thinking and enhances the quality of education provided to students.

References

Aldrich, J. H. (Ed.). (2014). Interdisciplinarity: Its role in a discipline-based academy (1st ed.). Oxford University Press.

Alvarenga, A. T. de, Sommerman, A., & Alvarez, A. M. de S. (2005). Congressos internacionais sobre transdisciplinaridade: Reflexões sobre emergências e convergências de ideias e ideais na direção de uma nova ciência moderna. Saúde e Sociedade, 14(3), 9–29.

Batista, M. H., & Mattos, M. C. de. (2020). O novo modelo de avaliação para o mestrado profissional em administração proposto pela CAPES em comparação ao modelo de acreditação internacional. Brazilian Journal of Development, 6(6), 37115–37140. https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/11587

Brito, E. P. Z., De Luca, M. M. M., & Teixeira, A. J. C. (2013). Documento de área - Administração, Ciências Contábeis e Turismo. CAPES-MEC.

Demo, P. (1997). Conhecimento moderno: sobre ética e intervenção do conhecimento. Vozes.

Fazenda, I. (2008). O que é interdisciplinaridade? Cortez.

Golding, C. (2009). Integrating the disciplines: Successful interdisciplinary subjects. Centre for the Study of Higher Education, University of Melbourne.

Graff, H. J. (2017). Undisciplining knowledge: Interdisciplinarity in the twentieth century. Johns Hopkins University Press.

Japiassu, H. (2006). O sonho transdisciplinar e as razões da filosofia (1st ed.). Imago Editora.

Klein, J. T. (1996). Crossing boundaries: Knowledge, disciplinarities, and interdisciplinarities. University of Virginia Press.

Klein, J. T. (2005). Integrative learning and interdisciplinary studies. Peer Review, 7(4), 8–11.

Ledford, H. (2015). Team science. Nature, 525(7569), 308. http://search.proquest.com/openview/387269cced47e1b4dd0116584b1e409e/1?pq-origsite=gscholar&cbl=40569

Lyall, C., et al. (2015). Interdisciplinary provision in higher education. Higher Education Academy. http://www.heacademy.ac.uk/system/files/interdisciplinary_provision_in_he.pdf

Marques, M. S. T., Mattos, M. C. D., & Assunção, Y. B. (2018). Projeto interdisciplinar no ensino superior: Análise da percepção de coordenadores e docentes em uma instituição privada. Revista Competência, 11(2), 12. http://seer.senacrs.com.br/index.php/RC/article/view/682

Mattos, M. C. de. (2012). O papel da tecnologia na construção do conhecimento. Navus - Revista de Gestão e Tecnologia, 2(2), 33–39. https://navus.sc.senac.br/navus/article/view/80

Mattos, M. C., & Dudley, P. (2012). Uma introdução à tectologia de Bogdanov: Reflexões para a transdisciplinaridade? PRISMA.COM, 18. https://pentaho.letras.up.pt/ojs/index.php/prismacom/article/view/1954

Mattos, M. C., Marques, M. S. T., & Goulart, I. B. (2017). O Grupo de Pesquisa LATACI®: Pesquisa-extensão-ensino. Tekton, Aprendizagem & Produção do Conhecimento, 1(1).

Morin, E. (2010). Ciência com consciência. Bertrand Brasil.

Mullarkey, M. T., & Hevner, A. R. (2019). An elaborated action design research process model. European Journal of Information Systems, 28(1), 6–20. https://doi.org/10.1080/0960085X.2018.1451811

Pombo, O. (2006). Interdisciplinaridade e integração dos saberes. Liinc em Revista, 1(1).

Porter, A. L., Roessner, D. J., & Heberger, A. E. (2008). How interdisciplinary is a given body of research? Research Evaluation, 17(4), 273–282. https://academic.oup.com/rev/article-lookup/doi/10.3152/095820208X364553

Raynald, C., & Zanoni, M. (2011). Reflexões sobre princípios de uma prática interdisciplinar na pesquisa e no ensino superior. In J. Philippi (Ed.), Interdisciplinaridade em Ciência, Tecnologia e Inovação (1st ed.). Manole.

Simon, H. A. (1996). The sciences of the artificial (3rd ed.). MIT Press.

Sommerman, A. (2006). Inter ou transdisciplinaridade? (1st ed.). Paulus.

Souza, W. C., & Mattos, M. C. D. (2018). Percepção dos alunos da geração Y sobre o uso de novas tecnologias em ambientes de aprendizagem. Revista FSA, 15(6), 132–150. http://www4.fsanet.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/1622/491491683

Trindade, D. F. (2014). Ciência. In I. Fazenda (Ed.), Interdisciplinaridade: Pensar, pesquisar e intervir (1st ed.). Cortez.

Van Baalen, P., & Karsten, L. (2012). The evolution of management as an interdisciplinary field. Journal of Management History, 18(2), 219–237. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/17511341211206861/full/html

Zhou, H., Guns, R., & Engels, T. C. E. (2022). Are social sciences becoming more interdisciplinary? Evidence from publications 1960–2014. Journal of the Association for Information Science and Technology, 73(9), 1201–1221. https://asistdl.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/asi.24627

Published

09/04/25