INTEGRAÇÃO ENTRE PESQUISA, EXTENSÃO E ENSINO EM UMA INSTITUIÇÃO DE EDUCAÇÃO SUPERIOR
Keywords:
Design Science Research, Interdisciplinaridade, Transdisciplinary Environments of LearningAbstract
This study presents the results obtained between 2019 and the first half of 2024 through applying and adapting the Design Science Research (DSR) methodology to integrate research, outreach, and teaching. The theoretical framework discusses the relevance of interdisciplinarity in the social sciences, providing a review of the concepts of discipline and interdisciplinarity. The applied methodology, DSR, explores the research problem and contribution from both theoretical and practical perspectives, also delivering an artifact (concept, theory, system, product, process, model, prototype, mock-up, or any human invention) as a satisfactory solution to the identified problem. The article highlights the integration between teaching and outreach disciplines and proposes a methodology for literature review with the conscious use of artificial intelligence. The results indicate strengthening a culture of research and innovation that enriches the academic curriculum, fosters critical thinking and enhances the quality of education provided to students.
References
Aldrich, J. H. (Ed.). (2014). Interdisciplinarity: Its role in a discipline-based academy (1st ed.). Oxford University Press.
Alvarenga, A. T. de, Sommerman, A., & Alvarez, A. M. de S. (2005). Congressos internacionais sobre transdisciplinaridade: Reflexões sobre emergências e convergências de ideias e ideais na direção de uma nova ciência moderna. Saúde e Sociedade, 14(3), 9–29.
Batista, M. H., & Mattos, M. C. de. (2020). O novo modelo de avaliação para o mestrado profissional em administração proposto pela CAPES em comparação ao modelo de acreditação internacional. Brazilian Journal of Development, 6(6), 37115–37140. https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/11587
Brito, E. P. Z., De Luca, M. M. M., & Teixeira, A. J. C. (2013). Documento de área - Administração, Ciências Contábeis e Turismo. CAPES-MEC.
Demo, P. (1997). Conhecimento moderno: sobre ética e intervenção do conhecimento. Vozes.
Fazenda, I. (2008). O que é interdisciplinaridade? Cortez.
Golding, C. (2009). Integrating the disciplines: Successful interdisciplinary subjects. Centre for the Study of Higher Education, University of Melbourne.
Graff, H. J. (2017). Undisciplining knowledge: Interdisciplinarity in the twentieth century. Johns Hopkins University Press.
Japiassu, H. (2006). O sonho transdisciplinar e as razões da filosofia (1st ed.). Imago Editora.
Klein, J. T. (1996). Crossing boundaries: Knowledge, disciplinarities, and interdisciplinarities. University of Virginia Press.
Klein, J. T. (2005). Integrative learning and interdisciplinary studies. Peer Review, 7(4), 8–11.
Ledford, H. (2015). Team science. Nature, 525(7569), 308. http://search.proquest.com/openview/387269cced47e1b4dd0116584b1e409e/1?pq-origsite=gscholar&cbl=40569
Lyall, C., et al. (2015). Interdisciplinary provision in higher education. Higher Education Academy. http://www.heacademy.ac.uk/system/files/interdisciplinary_provision_in_he.pdf
Marques, M. S. T., Mattos, M. C. D., & Assunção, Y. B. (2018). Projeto interdisciplinar no ensino superior: Análise da percepção de coordenadores e docentes em uma instituição privada. Revista Competência, 11(2), 12. http://seer.senacrs.com.br/index.php/RC/article/view/682
Mattos, M. C. de. (2012). O papel da tecnologia na construção do conhecimento. Navus - Revista de Gestão e Tecnologia, 2(2), 33–39. https://navus.sc.senac.br/navus/article/view/80
Mattos, M. C., & Dudley, P. (2012). Uma introdução à tectologia de Bogdanov: Reflexões para a transdisciplinaridade? PRISMA.COM, 18. https://pentaho.letras.up.pt/ojs/index.php/prismacom/article/view/1954
Mattos, M. C., Marques, M. S. T., & Goulart, I. B. (2017). O Grupo de Pesquisa LATACI®: Pesquisa-extensão-ensino. Tekton, Aprendizagem & Produção do Conhecimento, 1(1).
Morin, E. (2010). Ciência com consciência. Bertrand Brasil.
Mullarkey, M. T., & Hevner, A. R. (2019). An elaborated action design research process model. European Journal of Information Systems, 28(1), 6–20. https://doi.org/10.1080/0960085X.2018.1451811
Pombo, O. (2006). Interdisciplinaridade e integração dos saberes. Liinc em Revista, 1(1).
Porter, A. L., Roessner, D. J., & Heberger, A. E. (2008). How interdisciplinary is a given body of research? Research Evaluation, 17(4), 273–282. https://academic.oup.com/rev/article-lookup/doi/10.3152/095820208X364553
Raynald, C., & Zanoni, M. (2011). Reflexões sobre princípios de uma prática interdisciplinar na pesquisa e no ensino superior. In J. Philippi (Ed.), Interdisciplinaridade em Ciência, Tecnologia e Inovação (1st ed.). Manole.
Simon, H. A. (1996). The sciences of the artificial (3rd ed.). MIT Press.
Sommerman, A. (2006). Inter ou transdisciplinaridade? (1st ed.). Paulus.
Souza, W. C., & Mattos, M. C. D. (2018). Percepção dos alunos da geração Y sobre o uso de novas tecnologias em ambientes de aprendizagem. Revista FSA, 15(6), 132–150. http://www4.fsanet.com.br/revista/index.php/fsa/article/view/1622/491491683
Trindade, D. F. (2014). Ciência. In I. Fazenda (Ed.), Interdisciplinaridade: Pensar, pesquisar e intervir (1st ed.). Cortez.
Van Baalen, P., & Karsten, L. (2012). The evolution of management as an interdisciplinary field. Journal of Management History, 18(2), 219–237. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/17511341211206861/full/html
Zhou, H., Guns, R., & Engels, T. C. E. (2022). Are social sciences becoming more interdisciplinary? Evidence from publications 1960–2014. Journal of the Association for Information Science and Technology, 73(9), 1201–1221. https://asistdl.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/asi.24627
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Administração FACES Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista FACES, editada pela Universidade FUMEC, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Fumec e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98).
A Revista de Administração FACES Journal é licenciada sob Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.