Coopetition: does it really matter?
DOI :
https://doi.org/10.21714/1984-6975FACES2017V16N4ART4577Mots-clés :
Coopetition, bibliometrics, interorganizational relationships, competitiveness, businessRésumé
This article consists of a bibliometric study that aims at analyzing the academic literature that applies the term coopetition as a central subject in the business area for the last twenty years. We analyzed 380 articles published in the Google Scholar database according to quantitative, exploratory and descriptive procedures. The results show that publication on the subject is new and presents growth trends, concluding that the term coopetition is a current and relevant topic. The concept can be seen as a topic within the business area and it was associated with innovation and the pursuit and sharing of knowledge, with the aim of gaining competitive advantage. The use and dissemination of the term coopetition seems to be more related to the benefits and reasons why companies adopt it.Este artigo apresenta um estudo bibliométrico com o objetivo de analisar a literatura acadêmica que usa o termo coopetição como assunto central na área de administração nos últimos 20 anos. Foram analisados 380 artigos da base de dados do Google Scholar de acordo com um procedimento quantitativo, exploratório e descritivo. Os resultados mostram que a publicação sobre o assunto é recente e crescente, concluindo-se que o termo coopetição é atual e relevante. O conceito pode ser considerado um tópico dentro da área de administração, sendo associado à inovação e à busca e ao compartilhamento de conhecimento, com o objetivo de garantir vantagens competitivas. O uso e a difusão da coopetição mostraram-se mais relacionados aos benefícios e motivos pelos quais se adota esse tipo de relacionamento.
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