BENEFÍCIOS E DESAFIOS TECNOLÓGICOS PARA A EXPERIÊNCIA DO PACIENTE NO CONTEXTO HOSPITALAR

Authors

Keywords:

Healthcare Management, Patient Experience, Quality of Healthcare Services, Service Management, Digital Health Transformation

Abstract

Despite the health sector having moved around R$ 348.3 billion in 2022, and grown more than 5% in 2023, as well as the growing interest in patient experience and its use worldwide, particularly in the United States and Europe, with proven impacts on patient adherence to treatments and satisfaction with public and private services, as well as on their quality of life, there are currently no scientifically based procedures in Brazil that allow the Government and Hospital Managers to measure and manage health policies based on patient experience and strategic use of technology. The objective was to investigate what are the benefits and challenges of technology for Patient Experience and Excellence in Hospital Management. This study contemplates a theoretical research, based on the examination, understanding and explanation of publications on the CAPES periodicals platform, articles on the Web of Science base, using the keywords: digital transformation in health. A sample of the last 5 years was used, resulting in Fifty-three articles open for consultation. Of these, 10 were selected, based on the established theme. This work proposes tools for measuring and controlling service quality, addressing some of the identified difficulties.

Author Biography

Renato Rodrigues da Silva, Universidade FUMEC (FUMEC)

Doutorando em Administração na Universidade FUMEC com pesquisa na área de inteligência artificial e gestão em saúde. Mestre em Gestão de Serviços de Saúde pela Universidade Federal de Minas Gerais (2020), especialista em Gestão de Pessoas e Negócios pela Faculdade Conquer (2025), especialista em Gestão Avançada em Compliance e Governança Corporativa pela PUC Minas (2025), especialista em Redes de Atenção à Saúde pela Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca, Fundação Osvaldo Cruz (2018), em Gestão de Projetos pelo Centro Universitário UNA (2015), e Gestão de Pessoas pela PUC Minas (2014). Graduado em Gestão de Serviços de Saúde pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013). Experiência docente em curso técnico, graduação e pós-graduação (UFMG, Fundação Dom Cabral, PUC Minas, Santa Casa de Belo Horizonte e Fundação Pedro Leopoldo).

References

AGARWAL, R.; GAO, G. G.; DESROCHES, C.; JHA, A. K. Research commentary: the digital transformation of healthcare: current status and the road ahead. Information Systems Research, v. 21, n. 4, p. 796-809, 2010. https://doi.org/10.1287/isre.1100.0343

AMORIM, M. J. B.; SILVA, A. C. Revisão sistemática de literatura mostrando a aplicação da mensuração da experiência do cliente em diferentes países, em especial nos Estados Unidos e Europa (onde é obrigatória sua aplicação pelos governos), e da carência de estudos no Brasil. Gestão & Produção, v. 29, e0821, 2021. Doi:10.1590/1806-9649-2022v29e0821.

BAMPÍ, L. C.; OLIVEIRA, R. C.; OLIVEIRA, L. C. A humanização na educação médica: um estudo sobre a percepção dos estudantes. Revista Brasileira de Educação Médica, v.37,n. 3, p. 396-404, 2013.

BERNARDO, J. M. S.; MENDES, G. H. S.; LIZARELLI, F. L.; ROSCANI, M. G.Instrumentos para medir a experiência do paciente em hospitais: uma revisão de escopo. Gestão & Produção, v. 29, e0821, 2022. https://doi.org/10.1590/1806-9649-2022v29e0821

BORGES, F. Q. Gestão da informação no sistema único de saúde. Revista de Administração FACES Journal, 2014.

CANEIRAS, C.; JÁCOME, C.; MAYORALAS-ALISES, S.; RAMON CALVO, J.; ALMEIDA FONSECA, J.; ESCARRABILL, J.; WINCK, J. C. Patient experience in home respiratory therapies: where we are and where to go. Journal of Clinical Medicine, v.8, n. 4, p, 555, 2019. http://dx.doi.org/10.3390/jcm8040555. .

CAVALCANTI, A. C. D.; SILVA, I. M.; COSTA, A. A. M.; AMORIM, C. L.; FREITAS, A. L. R.; OLIVEIRA, T. B.; BISPO, D. P.; MENDES, T. C.; GUIMARÃES, B. M. SILVA, G. P. G.; ENDLICH, P. FAMMUCidade: comunicação em saúde por meio de um ambiente virtual. Revista Ciência em Extensão, v. 17, p. 517-529, 2021.

CHAVESM. M. P.; MIRANDAJ. L. de. Sistemas de Informação em Saúde: desafios encontrados durante a operacionalização e compartilhamento de dados. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 23, n. 3, p. e11712, 12 mar. 2023.

DIAS, F. P. S.; FREITAS, F. F. Q. As tecnologias cuidado-educacional como auxílio aos cuidadores de idosos. Revista Enfermagem Atual em Dermatologia, v. 96, n. 39, p. 1-14, 2022. Doi:10.31011/reaid-2022-v.96-n.39-art.1407.

FAHEINA JÚNIOR, G. S.; DORES, C. C. C.; CAVALCANTE, C. O FeliciLab, a inovação disruptiva e a pandemia de Covid-19. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, v. 15, n. 1, p. 1-17, 2022. DOI: 10.29397/reciis.v16i2.2345.

FAHEINA JUNIOR, G. S et al. O FeliciLab, a inovação e a pandemia de covid-19. RECIIS - Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, p. 461-472, abr./jun. 2022.

FRIEDEL, A. L.; SIEGEL, S.; KIRSTEIN, C. F.; GERIGK, M.; BINGEL, U.; DIEHL, A.;KREITZSCHMANN-ANDERMAHR, I. Measuring patient experience and patient satisfaction: how are we doing it and why does it matter? A comparison of european and US american approaches. Healthcare, v. 11, n. 6, p. 797, 2023. https://doi.org/10.3390/healthcare11060797

GAHLER, M.; KLEIN, J. F.; PAUL, M. Measuring customer experiences: a text-based and pictorial scale. Paper Series, v.19, p. 119, 2019.

GARCÍA SAISÓ, S.; MARTI, M. C.; MEJÍA MEDINA, F.; PASCHA, V. M.; NELSON, J.; TEJERINA, L. et al. La transformación digital para una salud pública más equitativa y sostenible en la era de la interdependencia digital. Rev Panam Salud Publica., v. 46, 2022. e1. https://doi.org/10.26633/RPSP.2022.1

HILTON, B.; HAJIHASHEMI, B.; HENDERSON, C. M.; PALMATIER, R. W. Customer Success Management: The next evolution in customer management practice?. Industrial Marketing Management, v. 90, p. 360-369, 2020.

HOCHSTEIN, B.; RANGARAJAN, D.; MEHTA, N.; KOCHER, D. (2020). An industry/academic perspective on customer success management. Journal of Service Research, v. 23, n. 1, p. 3-7, 2020.

KEYSER, A.; VERLEYE, K.; LEMON, K. N.; KEININGHAM, T. L.; & KLAUS, P. Moving the customer experience field forward: introducing the touchpoints, context, qualities (TCQ) nomenclature. Journal of Service Research, v. 23, n. 4, p. 433-455, 2020. https://doi.org/10.1177/1094670520928390.

LEMON, K. N.; VERHOEF, P. C. Understanding customer experience throughout the customer journey. Journal of marketing, v.80, n. 6, p. 69-96, 2016.

MENDONÇA, E. R. B.; SANTOS JÚNIOR, F. F.; CARDOZO, M. B.; OLIVEIRA, B. V. N.; BARRA, K. T. L. (2021). Prospecting technological patents to apply teleconsultation in the doctor-patient interaction. Diversitas Journal, v. 6, n. 3, p. 3337-3353, 2021. Doi:10.48017/Diversitas_Journal-v6i3-1618.

MINAS GERAIS. Secretaria de Estado de Planejamento e Gestão Fundação João Pinheiro. Plano Mineiro de Desenvolvimento Integrado - PMDI 2019-2030. 2019. Disponível em: https://www.mg.gov.br/system/files/media/planejamento/documento_detalhado/2022/planejamento-e-orcamento/plano-mineiro-de-desenvolvimento-integrado-pmdi/pmdi_2019-2030_virtual2.pdf. Acesso em: 01 fev. 2024

MINAYO, M. C. S.. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 5. ed. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 1998.

OLIVEIRA, E. G et al. Marketing de serviços: relacionamento com o cliente e estratégias para a fidelização. Revista de Administração da UNIFATEA, v. 2, n. 2, 2009.

OLIVEIRA, V. P.; QUEIRÓS, L.; GOMES, P. P.; MONTEIRO, M. S. COVID-19 e a transformação digital dos cuidados de saúde: a pastilha de mentos na Coca-Cola diet”. Revista Portuguesa de Saúde Pública, v. 39, n. 1, p. 1-12, 2021. Doi:10.1371/journal.pone.0253953.

RATHER, R. A.; HOLLEBEEK, L. D.; RASOOLIMANESH, S. M. First-time versus repeat tourism customer engagement, experience, and value cocreation: An empirical investigation. Journal of Travel Research, v.61, n.3, p. 549-564, 2022.

ROMAN, D. J.; MARCHI, J. J.; ERDMANN, R. H. A abordagem qualitativa na pesquisa em administração da produção no Brasil. Desafio On-line, v. 5, n.3, p. 330-350, 2017.

SANTOS, B. R. P.; BIAGGI, C.; DAMIAN, I. P. M.. A importância da gestão da informação como uma atividade do profissional da informação na área da saúde. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação (ENANCIB), 2017, Florianópolis. Anais do XVII ENANCIB. Florianópolis: ANCIB, 2017. p. 1-15.

SANTOS, B. R. P; BIAGGI, C; DAMIAN, I. P. M. A importância da gestão da informação como uma atividade do profissional da informação na área da saúde: panoramas bibliográficos. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 17, 2019.

SILVA, D. S. M.; SÉ, E. V. G.; LIMA, V. V.; BORIM, F. S. A.; OLIVEIRA, M. S. PADILHA, R. Q. Metodologias ativas e tecnologias digitais na educação médica: novos desafios em tempos de pandemia. Revista Brasileira de Educação Médica, v.46, n.2, 2022. e058. doi:10.1590/1981-5271v46.2-20210018.

TOURINHO, L. O. S.; SOTERO, A. P. S. Direito educacional e o ensino remoto temporário na educação superior durante a pandemia do coronavírus: a emergência da transformação digital. Revista da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 149, p. 1-22, 2023.

WANDERLEY, T. P. S. P.; BATISTA, M. H. J.; DUTRA JÚNIOR, L. S.; SILVA, V. C. Docência em saúde: tempo de novas tecnologias da informação e comunicação. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, v. 12, n.4, p. 1-12, 2018.

ZASTOWNY, T. R.; ROGHMANN, K. J.; CAFFERATA, G. L.Patient satisfaction and the use of health services: Explorations in causality. Med Care., v.27, n. 7, p. 705–23, 1989.

Published

09/04/25