CUIDADO CENTRADO NO PACIENTE

APLICAÇÃO E VALIDAÇÃO DO CLIENT-CENTRED CARE QUESTIONNAIRE NO BRASIL

Authors

Keywords:

Cuidado centrado no paciente, Estudo de validação, Qualidade da assistência à saúde

Abstract

Patient-centered care is one of the six attributes of healthcare quality established by the Institute of Medicine in the United States in 2001. In this model, the focus of care is the patient, who must be informed and actively participate in decisions about their treatment. The objective of this study was to validate the Client-Centred Care Questionnaire (CCCQ) to assess the implementation of this model. The questionnaire underwent stages of translation, evaluation by a panel of experts, back-translation, simplification, and validation. A pre-test was conducted with 20 patients, followed by the application of the questionnaire to 143 patients or companions with more than 8 days of hospitalization. The data from the questionnaires were statistically analyzed using methods such as Average Variance Extracted (AVE), Cronbach's alpha, and composite reliability. The study demonstrated that patients perceive the patient-centered care model and feel part of the process, and it could be used for periodic assessment of the model's implementation from the patient’s perspective, as well as the competencies developed by healthcare professionals for communication in patient-centered care.

Author Biographies

Patrícia Lourdes Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutoranda em Ciências Aplicadas à Saúde do Adulto - UFMG. Mestra em Gestão de Serviços de Saúde - UFMG (2022) e Bacharel em Gestão de Serviços de Saúde pela UFMG (2015). Possui MBA em Gestão Hospitalar e Pós-graduação em Gestão da Qualidade e Segurança do Paciente. Atualmente, é professora substituta do Departamento de Gestão em Saúde da Escola de Enfermagem da UFMG, atuando no curso de graduação em Gestão de Serviços de Saúde, além de lecionar no IEC PUC Minas e na Faculdade SENAC. Membro do Núcleo de Pesquisa Gestão em Saúde (NUGES) e realiza consultoria em saúde. Como pesquisadora, desenvolve estudos nas áreas de experiência e jornada do paciente, cuidado centrado no paciente, comunicação em saúde, ouvidoria, educação em saúde, mapeamento e gestão por competências, gestão de conflitos e saúde.

Renato, Universidade FUMEC (FUMEC)

Doutorando em Administração na Universidade FUMEC com pesquisa na área de inteligência artificial e gestão em saúde. Mestre em Gestão de Serviços de Saúde pela Universidade Federal de Minas Gerais (2020), especialista em Gestão de Pessoas e Negócios pela Faculdade Conquer (2025), especialista em Gestão Avançada em Compliance e Governança Corporativa pela PUC Minas (2025), especialista em Redes de Atenção à Saúde pela Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca, Fundação Osvaldo Cruz (2018), em Gestão de Projetos pelo Centro Universitário UNA (2015), e Gestão de Pessoas pela PUC Minas (2014). Graduado em Gestão de Serviços de Saúde pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013). Experiência docente em curso técnico, graduação e pós-graduação (UFMG, Fundação Dom Cabral, PUC Minas, Santa Casa de Belo Horizonte e Fundação Pedro Leopoldo).

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Published

09/04/25