BEYOND AN INNOCENT "LITTLE DANCE": TIKTOK, VIRAL MARKETING, AND CONSUMER BEHAVIOR

TIKTOK, MARKETING VIRAL E O COMPORTAMENTO DO CONSUMIDOR

Authors

Keywords:

Social media, TikTok, Consumer behavior, Viral marketing

Abstract

With the growth of e-commerce following the Covid-19 pandemic, it has become increasingly relevant to observe prominent social media platforms and their impacts on consumer behavior. In this context, this study aimed to assess the influence of TikTok on consumer behavior. To achieve this, a quanti-quali approach was used, with an exploratory and descriptive nature. The sample consisted of 160 randomly selected participants. Quantitative data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), version 20.0, while qualitative data were processed through thematic content analysis based on Bardin's method, using the MAXQDA software. The results indicated that Generation Z is more inclined to engage with TikTok, highlighting factors such as videos, diverse content, and algorithms. This study is relevant as it allows for the observation of TikTok users' op         inions and, based on that, the creation of more personalized marketing strategies for this digital platform.

Author Biographies

Estela Maria Moraes Quaresma, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Mestranda em Gestão Pública pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), com formação complementar em Especialização em Gestão Estratégica de Negócios (UFPI) e graduação em Administração pela mesma instituição. Possui temáticas de interesse voltadas para: Sustentabilidade e Responsabilidade Socioambiental; Problemas Socioambientais e Desenvolvimento Sustentável; Diversidade e Inclusão no Ambiente Organizacional; Comportamento do Consumidor e Consumo Consciente.Atua com abordagens interdisciplinares, buscando integrar conhecimentos em gestão, políticas públicas e impactos sociais, com foco em pesquisas aplicadas que contribuam para práticas organizacionais e governamentais mais sustentáveis e inclusivas

Leonardo Victor de Sá Pinheiro, Universidade Federal do Piauí (UFPI)/Professor

Doutor em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre e Bacharel em Administração pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Psicólogo pelo Centro Universitário Estácio de Teresina (CEUT). Professor efetivo do Curso de Administração da Universidade Federal do Piauí (UFPI) e dos Mestrados Profissionais em Administração Pública (PROFIAP/UFPI) e Gestão Pública (PPGP). Membro permanente da Red Iberoamericana de Psicología de las Organizaciones y el Trabajo (RIPOT). Líder do Grupo de Pesquisa (CNPq) em Gestão e Sustentabilidade (GESUS) e do Núcleo de Pesquisa em Psicossociologia, Trabalho e Estudos Socioambientais (NUPYTES) em parceria com a PUC-Minas. Desenvolve pesquisas relacionadas aos seguintes temas: Gestão de Pessoas e Comportamento Organizacional, Saúde Mental no Trabalho, Gestão Social, Gestão Pública, Gestão Ambiental e Sustentabilidade, Psicologia Ambiental, Nomofobia e Gestão em Contextos de Crises, Emergências e Desastres.

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Published

12/11/2025

Issue

Section

Artigos