PROSPECT THEORY
A CROSS-CULTURAL STUDY WITH UNIVERSITY STUDENTS
Abstract
Prospect Theory seeks to explain cognitive biases that occur in the decision process, via observation of systematic behaviors. This study analyzed the cognitive biases of loss aversion and optimism bias in Brazilian and Portuguese university students. A descriptive/exploratory research was carried out, with online data collection (Survey Monkey); 400 respondents (209 Brazilians and 191 Portuguese) participated, who answered the questionnaire composed of sociodemographic questions and two pairs of situations that required a decision. As for the loss aversion bias, only Portuguese university students are in the domain of gains; as for the bias of optimism, Brazilian and Portuguese university students are in the domain of losses, corroborating the Prospect Theory. The study expanded the understanding of the behavior of university students (Brazilian and Portuguese), considering cross-cultural differences and variables that may influence the evaluation, judgment and decision-making process, leading them to commit serious errors.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista FACES, editada pela Universidade FUMEC, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Fumec e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98).
A Revista de Administração FACES Journal é licenciada sob Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.