PRIVATE EDUCATION CONTRACTS AND THE CONTRACTUAL (RE)BALANCE IN PANDEMIC TIMES
Keywords:
pandemia, mensalidades escolares, relação de consumo, revisão contratual.Abstract
It aims to verify the possibility of revising contracts signed by private individuals and private educational institutions considering the abnormal situation of the COVID-19 pandemic. It is a theoretical, exploratory and qualitative research, developed with documentary, bibliographic and legislative sources, and the research technique used was the indirect documentary. The method of approach applied was the logical-deductive, initially considering the private educational system in Brazil, and then studying some aspects of contracts and their revision, following on to the analysis of education and employment in context of the COVID-19 pandemic. Then, the educational contracts are analyzed considering the Consumer Protection Code and the Civil Code, emphasized on the issue of tuition fees in private educational institutions in times of abnormality. As a result, it may be stated that is possible to review the contracts in order to rebalance them, in attempt to protect the consumer and also to preserve educational institutions, jobs and, the learning process.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista;
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista;
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).